söndag 6 juli 2014

Lämnar äldreomsorgen

Hej!

Jag har inte bloggat sedan mars, sedan jag var föräldraledig. I slutet av mars började jag jobba igen efter att ha varit hemma med min son 1/2 år.  Att arbeta heltid som chef, vara småbarnsförälder och sköta sina förtroendeuppdrag begränsar möjligheterna att blogga. Dessutom verkar det liksom inte lika inne att blogga längre utan snarare att twittra (men jag har inte så mycket tid över till det heller). 

Anledningen till att jag skriver det här blogginlägget är för att informera om att jag har fått nytt jobb. Jag byter inte bara tjänst utan också verksamhetsområde.  Den 1 oktober börjar jag som administrativ chef inom sektor Individ- och familjeomsorg samt funktionshinder.

Alltså lämnar jag äldreomsorgen där jag arbetat största delen av mitt yrkesverksamma liv, men jag kommer inte lämna mitt engagemang för äldrefrågor. Snarare bredda det. Vi åldras hela tiden och att bli äldre är en del av livet, att åldras är en process i sig. Tänka sig att få jobba med socialtjänstens alla åldrar. Det ska bli mycket spännande att få hela livsloppsperspektivet. Nu kommer jag inte att jobba som så kallad utförarchef utan som stödfunktionschef.  Det innebär att den administrativa enhet som jag kommer att ansvara för ger administrativt stöd till chefer och verksamheter som arbetar med klienter/hyresgäster/brukare. Denna service består bland annat av löneadministration, fakturahantering, ekonomiuppföljning, arkiv, IT-utveckling, reception och lokalsamordning.

Till hösten går jag vidare till nya spännande utmaningar, vilket innebär att jag inte kommer att fokusera lika mycket på äldrefrågor även om engagemanget kommer att finnas kvar. Det engagemang för äldrefrågor och sociala omsorgsfrågorna kommer jag främst lägga på ordförandeskapet i Föreningen Social Omsorg (FSO).

Är du intresserad av äldrefrågor och gerontologi globalt som lokalt rekommenderar jag dig att läsa mitt paper Hirschi Aging & Gerontology, som kommer ut med ny utgåva varje dag. Den uppdateras bland annat via mitt twitterkontor @AlexHirschi.

/ Ha en riktigt skön och trevlig sommar!

Alex M. Hirschi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar